U bent hier: Home / Tot uw dienst / Huisvesting / Een verhuis organiseren

Een verhuis organiseren

Bij een verhuis moet u rekening houden met tal van praktische details en eraan denken om op tijd bepaalde administratieve stappen te zetten. Ziehier een lijstje dat u daarbij kan helpen.

Adreswijziging

Als u als Belg of als buitenlander verhuist naar een andere gemeente binnen of buiten Brussel of van adres verandert binnen dezelfde gemeente, moet u bij het gemeentebestuur uw identiteitsdocumenten laten aanpassen.

Denk er ook aan uw bank, werkgever, leveranciers,... op de hoogte te brengen van uw verhuis. U kan hiervoor gebruik maken van de betalende dienst van b-post.

Huur opzeggen

Als u huurder bent, breng dan op tijd de verhuurder op de hoogte van uw verhuisplannen. In uw huurcontract vindt u de details over de eventuele opzegtermijn. Vergeet ook niet een plaatsbeschrijving op te maken voor uw verhuist.

Water, gas en elektriciteit

Voor en na uw verhuis moet u verschillende stappen ondernemen om uw meter af te sluiten, de overdracht met de vroegere of nieuwe bewoners te regelen en de aansluiting op uw nieuw adres in orde te brengen. Hier vindt u alle details over de te volgen procedure.

Abonnementen en verzekeringen

Neem contact op met uw telecomoperator om uw vaste telefoonlijn, tv-abonnement, internetabonnement,... op te zeggen of over te zetten naar uw nieuw adres. Vergeet ook niet uw verzekeringspolissen te laten aanpassen (woning, diefstal, brand,...) en uw nieuwe woning te laten verzekeren.

Reservering parkeerplaats

Als u bij uw verhuis een lift nodig hebt of een parkeerplaats voor een verhuiswagen wil reserveren, denk er dan aan hiervoor een aanvraag te doen bij de gemeente.

Andere

Als u na uw verhuis van huisarts verandert, vraag dan dat uw medisch dossier overgedragen wordt naar uw nieuwe huisarts.

Als u ten slotte een hond of een kat hebt met een elektronische chip, verwittig dan de databank van uw adreswijziging: www.catid.be - www.dogid.be