Nodige documenten EU-burgers
Sinds 1 september 2025, moeten de EU-burgers die een inschrijvingsbewijs ('bijlage 19') willen aanvragen een bewijs van hun Europese nationaliteit en alle gevraagde documenten bij zich hebben. Zonder deze documenten kan de aanvraag niet behandeld worden.
Welke documenten zijn nodig bij de aanvraag van een inschrijvingsbewijs ('bijlage 19')?
De documenten hangen af van de reden van verblijf van de EU-burger:
Werknemer:
- een arbeidsovereenkomst; OF
- een verklaring van indienstneming; OF
- een attest van tewerkstelling ('bijlage 19bis')
Zelfstandige:
- een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen met ondernemingsnummer; EN
- een attest van aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds voor zelfstandigen
Werkzoekende:
- een inschrijving bij de dienst voor arbeidsbemiddeling (Forem, Actiris of VDAB); OF
- kopieën van sollicitatiebrieven
Student:
- een inschrijving in een georganiseerde, erkende of gesubsidieerde onderwijsinstelling; EN
- een ziektekostenverzekering; EN
- het bewijs dat de EU-burger over voldoende bestaansmiddelen beschikt
Houder van toereikende bestaansmiddelen:
- een ziektekostenverzekering; EN
- het bewijs dat de EU-burger over voldoende bestaansmiddelen beschikt
Familielid van een andere EU-burger:
- het bewijs van bloed- of aanverwantschap, of van partnerschap; EN
- het bewijs dat de EU-burger voldoet aan de andere voorwaarden van artikel 40bis, §§ 2 en 4, van de wet van 15 december 1980.
Meer informatie:
Dienst Vreemdelingenzaken - vreemdelingen@jette.brussels - 02.423.12.56 of 02.423.12.55