Erkenning handicap, uitkering of parkeerkaart
Erkenning handicap
Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid De Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid besteedt bijzondere aandacht aan personen met een handicap. Voor de erkenning van een handicap gelden specifieke voorwaarden. Om een erkenning te bekomen, moet er een aanvraag ingediend worden bij de FOD Sociale Zekerheid (zie kader onderaan).
Mindervalideuitkering
De aanvraag tot een mindervalideuitkering kan op hetzelfde moment gebeuren als de aanvraag tot erkenning van de handicap, bij de FOD Sociale Zekerheid (zie kader onderaan).
Opgelet: sinds 2021 in Brussel, moeten de personen ouder dan 65 jaar een toekenning van de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden (THAB) aanvragen bij Iriscare. Dit kan gebeuren via het onlineformulier op myiriscare.brussels, een afspraak maken met de dienst Sociaal leven en Burgerschap (zie kader) of u richten tot de sociale dienst van uw ziekteverzekering, van het OCMW of van het rusthuis waar u verblijft.
Parkeerkaart voor personen met een handicap
De FOD Sociale zekerheid kan, binnen bepaalde voorwaarden, een parkeerkaart voor personen met een handicap toekennen. Deze aanvraag kan apart gedaan worden of tegelijkertijd met de aanvraag voor erkenning en/of een uitkering (zie kader). Eens de aanvraag aanvaard is, duurt het ongeveer 3 maanden vooraleer de kaart ontvangen wordt. De Europese parkeerkaart voor personen met een handicap laat toe om op specifieke plaatsen te parkeren, maar ook meer specifiek, overal in Jette en op de NMBS-parkings, zonder tijdslimiet en gratis. Als uw kaart de vervaldatum nadert, moet u 6 maanden voor de vervaldatum een verlening aanvragen bij de FOD Sociale zekerheid - Directie Personen met een handicap.
Een aanvraag indienenOm een aanvraag in te dienen voor de erkenning van een handicap, een mindervalideuitkering of een parkeerkaart voor personen met een handicap, kan u:
|